Leerkracht in Amsterdam
Verhalen

Ik leer elke dag van de kinderen in mijn klas

Anita (35) woont sinds 10 jaar in Nederland. Toen de Hongaarse op zoek ging naar een nieuwe uitdaging, kwam ze in contact met A’DAM Onderwijs. Werken met kinderen leek haar altijd al interessant, maar dankzij de onderwijsinstantie kreeg ze de mogelijkheid een opleiding tot leerkracht te volgen. Inmiddels is ze gestart met haar tweede studiejaar en staat ze in Amsterdam voor de klas als onderwijsassistente.

Anita, hoe bevalt het om in het Amsterdamse onderwijs te leren én te werken?

“Heel goed. Doordat ik nu werk als onderwijsassistente kan ik ervaring op doen. Een keer per week loop ik stage op een basisschool in Amsterdam en 1,5 dag per week ondersteun ik op een andere school. Op deze manier ontmoet ik veel leerkrachten en zie ik meerdere klassen met verschillende kinderen. Elk kind is anders en ik vind het mooi om elke keer opnieuw te ontdekken hoe ik iemand kan helpen. Bijvoorbeeld wanneer ze iets lastig vinden. Maar het werkt ook andersom. Ik leer ook veel van de kinderen uit mijn klassen. Elke dag eigenlijk wel.”

Wat leer je zelf wanneer je voor de klas staat?

“Ik leer natuurlijk veel over het vak van leerkracht. Hoe gedraag je je wanneer je voor een groep staat? En hoe maak je überhaupt een hechte groep van een klas kinderen? Die dynamiek vind ik erg interessant. Hoe betrek je ze ergens bij? Als je zelf open bent, worden kinderen nieuwsgierig. Er moet toch een bepaalde vertrouwensband ontstaan. Niks is mooier dan kinderen die zich vrij voelen om zichzelf te zijn in jouw klas. Als ik straks meer ervaring heb, zou ik me graag specialiseren. Bijvoorbeeld in dyslexie of bepaalde gedragsproblemen. Ik wil graag ontdekken hoe je daarmee omgaat. Dus het speciaal onderwijs trekt me op een bepaalde manier ook zeker. Dat maakt de samenwerking met A’DAM Onderwijs ook zo prettig. Je kan op zoveel verschillen plekken in de keuken kijken.”

Je bent nu een tijdje werkzaam als onderwijsassistente. Hoe kijk je naar het onderwijs in Amsterdam?

“Als ik kijk naar de scholen waar ik heb mogen rondkijken, vind ik echt dat iedereen heel goed werk levert. Er wordt veel aandacht besteed aan het motiveren van de kinderen en er is oog voor wat elk kind nodig heeft qua begeleiding. Kijk, Amsterdam is natuurlijk een hele diverse stad. Dat zie je terug in de scholen. Er zijn veel kinderen met verschillende achtergronden. Buiten het feit dat de kinderen veel van elkaar kunnen leren, kan je hier als leerkracht ook van leren. Dezelfde aanpak werkt voor het ene kind misschien heel anders dan voor het andere kind. Die uitdaging vind ik mooi”

Hoe bevalt om niet alleen te werken, maar ook te wonen in Amsterdam?

“Dat is prima te combineren. Ik woon vlakbij Abcoude, dus als ik de straat uitloop, dan kom ik bij de weilanden. Dat contrast met de drukke stad is heerlijk. Ik kan hier hardlopen of wandelen tussen de koeien en in het bos. Maar ik ben ook zo in de levendige stad. Zo fiets ik bijvoorbeeld heel vaak naar mijn werk. Drie kwartier in de vroege ochtend. Dan zie ik de stad wakker worden. Dan fiets ik door de verschillende buurten, langs de Amstel, de Berlagebrug. Die verschillende scenario’s, hoe Amsterdam tot leven komt. Soms lijkt het net een film.”

Is Amsterdam na 10 jaar inmiddels jouw thuis?

“Voordat ik in Amsterdam ging wonen, heb ik als toerist verschillende steden in Nederland bezocht. Maar Amsterdam sprong er gelijk uit. Het is gewoon een prachtige stad. Het heeft zoveel te bieden. Als je een klein stukje reist, ben je in een mooi park. Of een museum. Of bij alle winkels. En wat ik al eerder zei, de stad is heel divers. Ik kan hier praten met mensen van zoveel verschillende culturen. Dat waardeer ik enorm. Eigenlijk is een dag in Amsterdam nooit hetzelfde. Dus ja, ik voel me hier zeker thuis.”

Tot slot, wat verwacht je van jouw toekomst in het onderwijs?

“Het kan alle kanten op want via A’DAM Onderwijs krijg ik verschillende mogelijkheden en ook zelf de kans om te kijken wat goed bij mij past. Ik heb nu ontdekt dat ik de kleuters een hele leuke leeftijd vind om mee te werken. Later zou ik ook zeker de bovenbouw willen proberen, maar daar heb ik nog wat meer ervaring voor nodig. Dat is natuurlijk een groep waar je heel veel mee kan doen. Je praat op een ander niveau en het lijkt me heel interessant om hun invalshoeken te ontdekken. Maar eerst wil ik verschillende scholen leren kennen. Grote scholen en kleinere scholen, maar ook bijvoorbeeld Montessorionderwijs. Er valt nog genoeg te ontdekken.”

Terug naar het overzicht

Wij werken samen met:

logo