Klachtenregeling voor samenwerkingspartners

A’DAM Onderwijs werkt graag goed samen met de basisscholen en inval onderwijsprofessionals in Amsterdam. Vaak verloopt dit goed, maar het kan voorkomen dat iets niet gaat zoals gehoopt. Wij pakken dit graag goed op, zodat wij hier ook van kunnen leren. Deze klachtenregeling draagt eraan bij dat (potentiële) klachten zo vroeg mogelijk worden herkend en er waar nodig tijdig actie kan worden ondernomen. De klachtenregeling is bedoeld voor scholen, schoolbesturen en invalprofessionals, en is van toepassing op reguliere klachten of zorgen over gedragingen en/of handelen of nalaten van (medewerkers van) A’DAM Onderwijs.

In deze regeling hanteren wij de volgende begrippen:
• Klacht: iedere uiting van onvrede of zorg over gedragingen en/of handelen of nalaten van (medewerkers) van A’DAM Onderwijs.
• Melder: de persoon die een klacht indient.
• Beklaagde: de persoon tegen wie een klacht zich richt.
• Inval onderwijsprofessional: leerkracht of andere onderwijsmedewerker, niet werkzaam bij A’DAM Onderwijs, die door A’DAM Onderwijs is aangedragen om tijdelijk op een school in te vallen. A’DAM Onderwijs voert hierbij een bemiddelende rol uit.
• Vertrouwenspersoon: onafhankelijk persoon, niet werkzaam bij A’DAM Onderwijs, die de melder in vertrouwen kan ondersteunen en adviseren.
• Medewerker: een persoon werkzaam bij A’DAM Onderwijs.
• Bestuur: het bestuur van A’DAM Onderwijs.
Welke stappen kunt u zetten als u niet tevreden bent over de dienstverlening van A’DAM Onderwijs of als er andere zorgen zijn?

Stap 1: klacht bespreken met uw contactpersoon
We proberen klachten graag eerst met elkaar op te lossen. Als u een klacht heeft, gaat uw contactpersoon bij A’DAM Onderwijs graag met u in gesprek hierover. Als uw klacht ziet op het handelen van een van onze medewerkers, vragen wij u waar mogelijk eerst in gesprek te gaan met de betreffende medewerker. De medewerker zal met u bespreken waar de zorgen zitten en samen met u bekijken wat daaraan gedaan kan worden. Voorafgaand aan dit gesprek of nadien kunt u ook altijd onze externe vertrouwenspersoon raadplegen (zie ook hierna onder stap 3).

Stap 2: u komt er niet uit met onze medewerker
Als een gesprek met een medewerker niet leidt tot tevredenheid bij beide partijen, kan de directeur van A’DAM Onderwijs benaderd worden. De directeur kijkt naar de klacht en zal samen met u naar mogelijke oplossingen zoeken.

Stap 3: externe vertrouwenspersoon
In bepaalde situaties kan het zijn dat u niet direct een klacht wil bespreken met de medewerker of directeur. In dat geval kunt u contact te leggen met de externe vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon kan een luisterend oor bieden en vertrouwelijk advies geven over mogelijke vervolgstappen, en ondersteunen bij eventuele vervolgstappen.

De externe vertrouwenspersoon van A’dam Onderwijs is:
Lorianne van Cappellen
Email: lvancappellen@hetabc.nl

Stap 4: Indienen van een officiële klacht
Als het overleg met de directeur niet heeft geleid tot een bevredigend resultaat, kunt u een formele klacht indienen bij het bestuur van A’DAM Onderwijs. Dit kan door een brief of email te sturen aan A’DAM Onderwijs (info@adamonderwijs.nl) t.a.v. A’DAM bestuur en o.v.v. ‘klacht’.

Als de klacht ontvankelijk is (zie hieronder), zal het bestuur de klacht in behandeling nemen. Waar nodig zal het bestuur, of enkele leden daarvan, onderzoek doen om de gegrondheid van de klacht goed te kunnen beoordelen. Het bestuur zal zich bij de beoordeling van de klacht uitsluitend richten op de handelwijze van (medewerkers van) A’DAM Onderwijs. Het bestuur zal daarbij onder andere toetsen of (medewerkers van) A’DAM Onderwijs zorgvuldig, integer, correct en volgens de wettelijke verplichtingen heeft gehandeld. Indien één of meerdere bestuursleden onderwerp zijn van de klacht zullen zij niet betrokken worden bij de beoordeling van de klacht. Ook kan een onafhankelijke derde worden aangewezen om de klacht te onderzoeken, indien het bestuur van oordeel is dat zij niet over de juiste expertise beschikt. Het bestuur zal de klacht zoveel mogelijk vertrouwelijk behandelen.

Bij ontvangst van een formele klacht worden de volgende stappen gevolgd:

1. Na ontvangst van de klacht zal het bestuur binnen 7 dagen een ontvangstbevestiging sturen.

2. Het bestuur bepaalt of de klacht ontvankelijk is en informeert de melder hierover [binnen 14 dagen]. Alleen ontvankelijke klachten worden door het bestuur in behandeling genomen. Van een niet-ontvankelijke klacht is bijvoorbeeld sprake als:

• De klacht betrekking heeft op een betrokkene buiten A’DAM Onderwijs;
• De klacht nog niet is besproken met de directeur van A’DAM Onderwijs. Als de klacht nog niet met de directeur is besproken wordt u terugverwezen naar de directeur, tenzij de directeur onderwerp is van de klacht.

3. Na bericht over ontvankelijkheid van de klacht zal het bestuur de klacht inhoudelijk beoordelen. Uitgangspunt is dat zowel de melder als beklaagden over de klacht worden gehoord voordat het bestuur een beslissing neemt over de gegrondheid van de klacht. Ook kunnen andere personen worden gehoord.

4. Het bestuur streeft ernaar [binnen 3 maanden] een schriftelijke reactie op de klacht te geven, met daarin de beslissing over de gegrondheid van de klacht. Indien het bestuur meer tijd nodig heeft, zal de melder hierover tijdig worden geïnformeerd.

(Let op: Bovengenoemde termijnen gelden voor de situatie dat een klacht uiterlijk 4 weken vóór het eind van het schooljaar wordt ingediend. Wanneer een klacht later wordt ontvangen zal deze bij de start van het nieuwe schooljaar in ontvangst worden genomen en zullen dan de termijnen gaan lopen.)

Signalen van mogelijk ernstige incidenten inval onderwijsprofessionals
Het kan voorkomen dat er signalen, vermoedens of zorgen zijn over mogelijk ernstige gedragingen of strafbare feiten ten aanzien van inval onderwijsprofessionals. Het kan dan gaan om vermoedens van onder andere:
• Seksueel misbruik en seksuele intimidatie;
• Discriminatie en radicalisering;
• (Fysiek)geweld;
• Grove pesterijen.
Wij wijzen erop dat persoonsleden van scholen bij het vermoeden van een seksueel misdrijf, verplicht zijn dit te melden bij het schoolbestuur. Het schoolbestuur is vervolgens verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur. Dit geldt ook als deze vermoedens betrekking hebben op inval onderwijsprofessionals.

Als er sprake is van dergelijke vermoedens of zorgen zijn over andere mogelijke ernstige gedragingen of strafbare feiten, verzoeken wij u dit naast intern via de betreffende klachten- of klokkenluidersregeling van uw eigen organisatie, ook te melden bij de directeur van A’DAM Onderwijs o.v.v. ‘signaal mogelijk ernstig incident’. A’DAM Onderwijs zal vervolgens met u in contact treden om mee te denken in overige te zetten stappen. Deze werkwijze geldt ook indien de klacht een inval onderwijsprofessional van een extern bureau betreft. In dat geval zal A’DAM Onderwijs in beginsel ook in contact treden met het externe bureau.

Solliciteren

A’DAM Onderwijs neemt privacy zeer serieus en zal jouw aangeleverde gegevens op een veilige manier verwerken en gebruiken. A’DAM Onderwijs verzamelt als verantwoordelijke in de zin van de AVG, de door jou verstrekte persoonlijke gegevens en gebruikt deze om de sollicitatie te verwerken en jou te koppelen aan één of meerdere vacatures. We bewaren je gegevens in onze database tot vier weken na beëindiging van de sollicitatieprocedure. Alleen als je ons daarvoor toestemming geeft bewaren wij je gegevens tot 12 maanden na de beëindiging van de procedure. Je kan A’DAM Onderwijs op elk moment verzoeken jouw gegevens te verwijderen of de toestemming in te trekken.

 

logo